Ședință de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
Membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române s-au reunit joi, 11 iulie, în ședință de lucru pe Colina Bucuriei. Întrunirea ierarhilor Bisericii noastre a fost găzduită în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei și a fost prezidată de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Ședința de lucru a Sfântului Sinod a fost precedată, după tradiția liturgică, de slujba de Te Deum, săvârșită în Sala „Europa Christiana” a Palatului Patriarhiei de Preasfințitul Părinte Paisie Lugojeanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei.
Lucrările propriu-zise ale celui mai înalt for bisericesc din Patriarhia Română au debutat în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei, sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, care a adresat, după apelul nominal și constatarea cvorumului statutar, un cuvânt de bun-venit, prezentând punctele principale de discuție de pe ordinea de zi a ședinței. „Această ședință este foarte bogată în subiecte referitoare la noi canonizări de sfinți români. În special este vorba de părinți mărturisitori și duhovnici din timpul perioadei comuniste. De aceea, este o mare necesitate să fim atenți la argumentele de canonizare, dar, în mod deosebit, la textele lor de slujbă, deoarece se constată că sunt unele aspecte care pot fi ameliorate în ceea ce privește prezentarea lor. (…) Avem această responsabilitate deosebită, iar ceea ce nu poate fi împlinit acum se va împlini într-o viitoare ședință a Sfântului Sinod, astfel încât, atunci când se face proclamarea sfinților români nou canonizați, să fie împlinite exigențele atât privind textele liturgice, cât și icoanele lor. Canonizarea nu reprezintă doar recunoașterea sfințeniei, cum simplu se gândește acum în teologia greacă contemporană, ci înseamnă că persoana respectivă e dată ca model, ca normă. Canonul era o măsură. Așadar, sfinții canonizați sunt dați ca dreptar, măsură sau model de urmat. De aceea, ei sunt și învățătorii noștri prin cuvântul dreptei credințe, prin viețuire sau faptă și prin modul lor de a fi. (…) Avem pe ordinea de zi și alte subiecte privind viața bisericească, mai multe propuneri de ridicare în rangul de arhimandrit a unor protosingheli din diferite zone ale ţării, precum și unele participări la evenimente din străinătate”, a afirmat Preafericirea Sa.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a menționat faptul că în contextul celebrării Aducerii moaștelor Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou la București, vor fi oferite mai multe ordine și daruri membrilor Sfântului Sinod, preoților care au contribuit la organizarea pelerinajului istoric cu moaștele Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou în Arhiepiscopia Bucureștilor, precum și mirenilor care au sprijinit lucrările de restaurare și înfrumusețare a raclei în care acestea sunt așezate. „Am oferit fiecărui membru al Sfântului Sinod un nou engolpion cu chipul Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou la sărbătorirea a 250 de ani de la aducerea moaștelor. De asemenea, oferim și o icoană a Sfântului Dimitrie cel Nou, realizată special pentru această sărbătoare. Această nouă icoană a devenit oficială, înfățișându-l pe sfânt cu catedrala la piept, în dreptul inimii, nu pentru că este ctitorul ei, ci pentru că în această catedrală este prezent și lucrător prin minunile sale. De 250 de ani este noua sa casă, unde se întâlnește cu o mulțime de oameni. Acest lucru îl veți putea vedea și din cartea ce cuprinde minunile sfântului. (…) De asemenea, clericii Catedralei Patriarhale, preoții protopopi și preoții care au contribuit în mod deosebit la realizarea pelerinajului de patru săptămâni cu moaștele Sfântului Dimitrie cel Nou în Arhiepiscopia Bucureștilor vor primi acest ordin pentru clerici. Mirenii care au ajutat financiar cu donații pentru reînnoirea raclei, pentru veșmintele de la catedrală și alte lucrări prilejuite de sărbătoarea Sfântului Dimitrie cel Nou vor primi tot Ordinul Mitropolitan «Sfântul Dimitrie cel Nou», dar sub formă de insignă”, a menționat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
În continuare, au fost suspendate lucrările în plen, ierarhii membri ai Sfântului Sinod retrăgându-se în sălile stabilite pentru lucrările pe comisii: Comisia pastorală, monahală și socială în Salonul „Sfântul Ioan Casian”; Comisia teologică, liturgică și didactică în Salonul „Sfântul Niceta de Remesiana”; Comisia canonică, juridică și pentru disciplină în Salonul „Sfântul Voievod Ștefan cel Mare”, iar Comisia pentru comunități externe, relații interortodoxe, intercreștine și interreligioase în Salonul „Sfânta Cuvioasă Parascheva”.
După finalizarea activităţii comisiilor, au fost reluate lucrările în plen, raportorii fiecărei comisii sinodale dând citire referatelor elaborate.
Noi hotărâri ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
Potrivit comunicatului Biroului de presă al Patriarhiei Române, principalele noi hotărâri ale Sfântului Sinod, după şedinţa de lucru din zilele de joi și vineri, 11-12 iulie, sunt următoarele:
a) Aprobarea canonizărilor pentru 16 sfinţi români, urmând ca textele liturgice ale unora să fie completate, iar ale tuturor să fie diortosite într-o viitoare şedinţă a Sfântului Sinod. Aceşti sfinţi sunt:
1) Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, starețul Mănăstirii Antim din București, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim, cu cinstire în ziua de 16 septembrie;
2) Părintele Dumitru Stăniloae, profesor de teologie la Sibiu și la București, cu titulatura: Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae, cu cinstire în ziua de 4 octombrie;
3) Părintele Constantin Sârbu, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Constantin Sârbu, cu cinstire în ziua de 23 octombrie;
4) Părintele protosinghel Arsenie Boca, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mărturisitor Arsenie de la Prislop, cu cinstire în ziua de 28 noiembrie;
5) Părintele Ilie Lăcătușu, cu titulatura: Sfântul Preot Mărturisitor Ilie Lăcătușu, cu cinstire în ziua de 22 iulie;
6) Părintele ieroschimonah Paisie Olaru, duhovnicul Mănăstirii Sihăstria, cu titulatura: Sfântul Cuvios Paisie de la Sihăstria, cu cinstire în ziua de 2 decembrie;
7) Părintele arhimandrit Cleopa Ilie, starețul Mănăstirii Sihăstria, cu titulatura: Sfântul Cuvios Cleopa de la Sihăstria, cu cinstire în ziua de 2 decembrie;
8) Părintele arhimandrit Dometie Manolache, cu titulatura: Sfântul Cuvios Dometie cel Milostiv de la Râmeț, cu cinstire în ziua de 6 iulie;
9) Părintele arhimandrit Serafim Popescu, starețul Mănăstirii Sâmbăta de Sus, cu titulatura: Sfântul Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, cu cinstire în ziua de 20 decembrie;
10) Părintele Liviu Galaction Munteanu, profesor de teologie la Cluj-Napoca, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Liviu Galaction de la Cluj, cu cinstire în ziua de 8 martie;
11) Părintele arhimandrit Gherasim Iscu, starețul Mănăstirii Tismana, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mucenic Gherasim de la Tismana, cu cinstire în ziua de 26 decembrie;
12) Părintele arhimandrit Visarion Toia, starețul Mănăstirii Lainici, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mucenic Visarion de la Lainici, cu cinstire în ziua de 10 noiembrie;
13) Părintele protosinghel Calistrat Bobu, duhovnic la Mănăstirea Timișeni și la Mănăstirea Vasiova, cu titulatura: Sfântul Cuvios Calistrat de la Timișeni și Vasiova, cu cinstire în ziua de 10 mai;
14) Părintele Ilarion Felea, profesor de teologie la Arad, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Ilarion Felea, cu cinstire în ziua de 18 septembrie;
15) Părintele protosinghel Iraclie Flocea, exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Chișinăului, cu titulatura: Sfântul Cuvios Iraclie din Basarabia, cu cinstire în ziua de 3 august;
16) Părintele protoiereu Alexandru Baltaga cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia, cu cinstire în ziua de 8 august.
b) Aprobarea proiectului de text al volumelor Sinaxarului Sinodal al Bisericii Ortodoxe Române pentru lunile februarie, martie, aprilie, mai, iunie, iulie și august, precum și al celui de-al XIII-lea volum, dedicat sărbătorilor din perioada Triodului și a Penticostarului;
c) Aprobarea proiectului de text al Acatistului și al Paraclisului Sfântului și Dreptului Lazăr și includerea acestuia în cărțile de cult ale Bisericii Ortodoxe Române;
d) Ridicarea la rang de Arhiepiscopie a Episcopiei Ortodoxe Române a Marii Britanii, cu titulatura de Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Marii Britanii și Irlandei de Nord, pentru a răspunde astfel realităților și necesităților pastoral-misionare și grijii părintești manifestate față de credincioșii din această eparhie.